Jaarverslag 2022

Jaarverslag over het jaar 2022.

Allereerst willen wij u hartelijk bedanken voor de steun van het afgelopen jaar. Het was weer een bijzonder jaar waarin veel is gebeurd, zowel binnen als buiten de Stichting.

De corona-pandemie is onder controle en het ”gewone” leven komt weer op gang. Er zijn ook dit jaar veel mensen die onze stichting en de bevolking van Gambia een warm hart toedragen door ons financieel te ondersteunen. Wij zijn erg blij met de speciale giften. Met de verkopen op marktplaats komen er regelmatig leuke bedragen binnen ook het Oud ijzer en Oud Papier levert vaak leuk op, daarbij niet te vergeten onze particulieren giften. Dank allemaal voor uw ondersteuning.

De activiteiten proberen we weer op te pakken door de Voorhofkerk in Pesse weer open te stellen voor de verkoop van boeken en leuke 2ehands spulletjes. We zijn elke zaterdag open en de vrijwilligers staan klaar om de ingekomen artikelen een plek te geven en af te rekenen met de klant die zijn keuze heeft gemaakt. Dit is voor onze stichting een mooie bron van inkomsten en we zijn erg blij dat we kosteloos gebruik mogen maken van dit mooie gerestaureerde kerkje. Afgelopen september hebben we een grandioze benefietavond met

een 3-gangen menu georganiseerd in de Molenhoeve waar ongeveer 100 enthousiaste deelnemers zich voor op hebben gegeven. Op deze avond hadden we een verloting en een veiling wat samen een prachtig bedrag heeft opgeleverd. Ook een woord van dank voor het personeel van de Molenhoeve wat zich ook ongelooflijk heeft ingezet om deze avond tot een succes te maken.

In Gambia kwam ook langzamerhand het gewone leven weer op gang na de corona de toeristen vonden hun weg weer naar de hotels. Veel hotels en restaurants hebben hun deuren moeten sluiten omdat er vanuit de regering geen vergoeding kwam.

Vorig jaar oktober hadden we na veel overleg opdracht gegeven voor de bouw van een Medisch Centrum en 2 zusterstudiootjes in Bafuloto. Deze gemeenschap is afhankelijk van een zeer druk ziekenhuis in Brikama op ongeveer een afstand lopen van 10 kilometer. Veel dankbaarheid was er bij de bevolking dat wij dit op ons namen om te bouwen. April dit jaar was het voor Gambiaanse normen klaar, 4 dagen voor de opening is er met man macht aan getrokken om het naar Europese normen aan te passen, wat enigszins is gelukt. In een ziekenhuis horen ook bedden en kasten e.d. en hier heeft onze vertegenwoordigster Penda in Gambia veel werk moeten verzetten om dit allemaal te regelen en aan te kopen. 26 april was de grandioze opening met het bestuur en een aantal vrijwilligers die allemaal op eigen kosten er getuige van wilden zijn. We hebben er van genoten om hierbij te mogen zijn. Het geeft ons allemaal een kick van YES hier doen we het voor. Veel dankbaarheid van de overheid en de lokale bevolking. Bij dit MC is een waterput gebouwd waar het ziekenhuis en ook de lokale bevolking hun water kunnen tappen.

Ons nieuwe project is een wachtruimte met overkapping bij het Medisch Centrum voor hoogzwangere vrouwen en aanhang. Daarbij worden ook nog 2 toiletten geplaatst. Deze ruimte met overkapping is voorwaarde, voordat in het MC bevallen kan worden.

Beste mensen, we zijn met z’n allen goed bezig om voor de minder bedeelden ons in te spannen. We mogen er best trots op zijn dat er zoveel mensen zijn die meehelpen, laten we doorgaan ter bemoediging. De mensen in Gambia zijn buitengewoon blij met wat wij voor hen doen.